Wednesday, April 1, 2009

Refleksi 2

Ramai yang mengatakan guru-guru tidak menggunakan ICT di sekolah kerana mereka belum bersedia. Sekiranya anda ditempatkan di sekolah Bestari, apakah langkah-langkah yang akan anda lakukan untuk membantu guru-guru lain supaya bersedia untuk membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah?

Answer:

Pada pandangan saya, untuk membantu guru-guru lain supaya bersedia membudayakan ICT dan memanfaatkan perkakasan ICT yang ada di sekolah, terdapat 2 langkah utama yang ingin saya ketengahkan:

  1. Pendekatan Psikologi : Adalah penting bagi saya untuk memahami psikologi guru-guru di sekolah tersebut sebelum saya mengajak mereka membudayakan ICT. Tidak semua guru mempunyai minat terhadap penguasaan ICT. Saya mulakan dengan sesi taklimat berkenaan kepentingan ICT dalam membantu meningkatkan keberkesanan dalam proses P&P. Taklimat ini seeloknya disampaikan oleh individu tertentu yang berkemahiran tinggi dalam penggunaan ICT sebagai media pengajaran. Individu tersebut perlulah pandai menarik minat guru-guru untuk mempelajari dan seterusnya menguasai ICT.
  2. Pendekatan Latihan & Aplikasi : Dalam langkah ke 2 ini, guru-guru akan diberikan latihan penggunaan ICT. Mereka akan diberi kursus berkaitan ICT. Mereka akan diajar menggunakan aplikasi tertentu yang berkaitan dengan teknologi pengajaran. Guru-guru juga akan diajar mereka suatu bahan pengajar menggunakan ICT. Seterusnya penilaian akan dibuat oleh tutor terhadap hasil yang diperoleh. Akhir sekali, guru-guru boleh mula menggunakan ICT sebagai media pengajaran.

0 comments:

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP